torsdag den 12. september 2013

Danmark vs. Irland

Skole i Irland
- skoleuniform (Jeg synes, at det bedste ved skoleuniformen er, at man kan tage den af, naar man kommer hjem)
- pigeskole
- strikt med at man skal kalde dem "miss" og ved efternavn
- 3 timers lektier eller mere, som man ikke maa glemme for saa faar man en sedl med hjem
- Man maa ikke komme forsent, og hvis man goer skal man skrive i "the late book"
- De gaar lige saa meget op i skole som kineserne!
- Boern starter i skole naar de er 4 aar

Skole i Danmark
- almindeligt toej
- Mix mellem piger og drenge
- Man maa kalde laereren ved fornavn
- 1 times lektier/ofte afleveringer
- Hvis man kommer 5 min. forsent undskylder man bare til laereren
- Danskerne gaar saadan middelt op i skole - men skole er ikke det vigtigtste i livet!
- Boern starter i skole naar de er 6 aar

GENERELT OM IRLAND

Mennesker i Irland
- De er generelt meget venlige mennesker - de er venligere end danskere
- De har et stort temperament - alle sammen
- De snakker meget - men nogle gange er de need paa jorden
- De har skynder sig sjaeldent, hvilket betyder at de ofte skal skynde sig meget i sidste sekund - og kommer ofte for sent (eg. det er ogsaa ok at komme for sent i kirke)

Mad i Irland
- morgenmaden bestaar ofte af broed.. men jeg har koebt havregryn!!!
- Maelken er meget fed.. lidt ala floede
- Maden er god, meget fed og ikke saa mange groensager til tider
- Kunne godt bruge et stykke rugbroed i ny og nae

Sproget i Irland
- De bruger vendninger som "grand"(betyder great - fedt) og "Cracked"(betyder jeg har det sjovt)
- De siger ya i stedet for you

Irsk natur&vejr
- Irsk natur er utrolig smuk! Saa mange bakker og dale! Det skoent!
- Irland er et koldt og regnfuldt land.


mandag den 26. august 2013

Flere billeder

spillede spil fra morgenen af

vi drikker te HELE tiden

Min telefon vil ikke tage den irske simkort, så det her er min nye telefon...:-/

nederdelen til vores skoleuniform, bemærk ikke komplet sæt

søndag den 25. august 2013

Irland er for fedt

Hej

Laver lige et MEGET hurtigt indlæg for vil ikke misse noget!
1. to dage på lejr - 200 mennesker - mange tysker og spanske snakkede kun deres eget sprog i stedet for engelsk - men fik venner anyway
2. lørdag kom jeg til værtsfamilie - virkelig søde
3. søndag - familie arrangement med rugby - hyggeligt¨
4. har sød værtssøster fra Tyskland
5. alt er fedt - og kræver hårdt arbejde - det hele værd
6. irland er det bedste

I lufthavenen,  københavn

S
Sej bygning i irland tæt på camp
 Undine fra tyskland - vi blev virkelig gode venner!

Lara endnu en tysker, virkelig sød
 talentshow på camp
 emiar og vores nabo spiller

 cirra, min søster
emair, søster. Marit søster fra tyskland

onsdag den 21. august 2013

Tomorrow

I morgen ved denne tid er jeg i Irland. I morgen begynder mit udvekslings år i Irland. I morgen er alt nyt og spændene. I morgen er jeg forventningsfuld, glad, spændt og alle andre positive ord.

"The bags are packed"

Jeg har pakket alle mine ting. Jeg skulle egentlig kun have en kuffert med og en håndbagage kuffert... Men det vejede for meget. Så jeg måtte tage noget af... så begyndte jeg at blive stresset...men så sagde min far det magiske ord: "Vi betaler bare for en kuffert mere". Så jeg har to store kufferter med. Den røde vejer 18 kg og den sorte 21,6 kg(de må max. veje 23 kg hver) og en lille kuffert håndbagage som vejer 7,9(den må veje 8 kg). Alle papirerne er klar.  Alt er klar.




Copenhagen

Mig og mor tager til København i dag kl. 16:00. Vi tager et smut forbi Slagelse, hvor vi spiser aftensmad hos mors morbror - det bliver hyggeligt!(kl. 19 ca.) Og så derefter tager vi videre til hotellet tæt ved Kastrup lufthavn. Så overnatter mig og mor der og spiser morgenmad der. Så når vi overnattet der, tager vi MEGET tidligt om morgenen ud til lufthaven, hvor jeg skal møde med en EF repræsentant og en anden på min alder som jeg skal rejse med.



Så tæt på

Det er så tæt på, det er ved at være nu. No way back - heldigvis da! Jeg tror ikke, at jeg fatter, at jeg skal af sted. før jeg sidder i flyet på vej til Irland - og der tror jeg stadig ikke, at jeg fatter det.
10 måneder i et fremmet land uden nogen jeg kender.
Skræmmende.
Spænende.
Fedt.
Uhyggeligt.
Total nice.



Tak

Tak til mor og far fordi de har gjort det mugligt!




(Heldigvis gav de mig lov, og ikke som "She's leaving home" med The Beatles)

søndag den 11. august 2013

Afskedsfest(mindre end 2 uger til Irland)

Jeg holdt afskedsfest d. 8 august for mine venner, hvilket var super hyggeligt! Man fik lige set dem inden, man sådan drager afsted. Alle så ud til at have haft en super god aften/nat/morgen!
Folk begyndte lige så stille at komme ved 5-tiden og den sidste ankom 18:30(VICTOR). Og så snakkede folk og nippede til limonaden indtil vi skulle have aftensmad burger med Pulled Pork, hvor stortset alle gik 2 gange og enkelte 3. Efter aftensmaden var der ispind, som kun enkelte sagde nej til.

Afskedsfesten gik egentlig mest ud på, at man fik snakket, men jeg lavede også en aktivitet.
Kage-bage-dyst. Alle var delt ind i 5 hold. Hvert hold fik æg, smør og mel. Hvert hold fik stillet x-antal spørgsmål, hvis man svarede rigtigt måtte 2 repræsentanter fra hvert hold gå ind og vælge en ingrediens, hvis ikke fik man ikke en ingrediens. I første runde kunne man kun vinde sukker - kun et hold vandt sukker, så I de følgende runder måtte de andre hold finde alternative måder at få sukker i kagen. Alle så ud som om at de synes at det var mega sjovt og levede sig virkelig ind i det - det var også det jeg fik ad vide.

Til natmad var der Indisk suppe med rejer - men folk var ikke så sulte, så der røg ikke ret meget der(forståeligt).
Da det blev nat begyndte folk lige så stille at krybe til køjs; i stuen, køkkenet, trampolinen og under halvtaget.
Kl. 10 var der morgenmad: bacon, boller, æg og alt hvad dertil hører. Så begyndte vi lige så stille at rydde op og vupti vupti så var hele huset gjort rent ved hjælp fra gæsterne.
De sidste gæster tog hjem ved 14-tiden. Og så lagde mig og min hårdt arbejdene mor sig ind på sofaen og så en god film imens vi spiste al muligt usundt. TAK for alt din hjælp mor!

Folk var virkelig søde: de havde gaver med; løg, parfume, bolsjer fra BORNHOLM, kop, slik, chips, chokolade, lykke-amulet, billede-blomst, stearin-dims osv.

Det var en rigtig god oplevelse og virkelig hyggeligt aften, nat og morgen - kunne sagtens finde på at gøre det igen. Tudsind tak til jer som var med til at gøre det super hyggeligt og fedt!

tirsdag den 30. juli 2013

Under en måned

Vejret i Danmark er ret ofte, ret ofte dårligt og meget varierende. Og i Irland er det endnu værre(okay kun lidt værre)
Jeg glæder mig bare vildt meget til at se, hvordan det er.
Man kan læse sig til så mange ting, men Irland skal ikke opleves igennem en bog - men igennem en oplevelse. 
Man kan læse sig frem til at Irland har dårligt vejr. 
Man kan læse sig frem til, at det er godt at være kunstner i Irland(et eller andet med statsstøtte).
Man kan læse sig frem til, hvad de tror på(katolikker).
Man kan læse sig frem til at en af dem fra One Direction kommer fra Irland. 
Men man kan ikke læse sig frem til, hvem de er som mennesker. 
Jeg har ikke læst så meget om Irland, mest fordi jeg bare gerne vil  opleve det hele - og det glæder jeg mig vildt meget til.

Pigeskole
Pigeskole, uh! Jeg skal gå på Presentation Secondary School Thurles, som er en ren pigeskole. Det bliver godt nok noget af en oplevelse... Jeg får 4 søskende(Piger) og skal i skole med piger. Jeg har absolut ingen idé omkring, hvordan det bliver. "Det er ikke rigtigt eller forkert - bare anderledes
De går også i skoleuniform, hvilket bliver noget af en oplevelse. Jeg er ikke just tilhænger af skoleuniform, derfor er det ekstra interessant, da jeg derefter kan danne mig en mening efter erfaring. For nu har jeg kun prøvet at gå i det tøj, som jeg har haft lyst til at gå i.  
Følgende er citat fra en stil jeg skrev i 8. klassen omkring skoleuniform: "Når man er ung, er man ved at udvikle sin identitet. Jeg mener, at man ikke kan udvikle sin identitet ved hjælp af en skoleuniform. Skoleuniformen krænker friheden til selv at bestemme. Ifølge Børnekonventionen §13, ”1. Barnet skal have ytringsfrihed; denne ret omfatter frihed til uanset territoriale grænser at søge, modtage og videregive oplysninger og tanker af enhver art, enten mundtligt, skriftligt eller på tryk i form af kunst eller gennem en hvilken som helst anden udtryksmåde, barnet måtte vælge”.
- Noget helt andet.. det bliver spændende at se hvilke fag, jeg skal have i Irland, da jeg ikke selv må vælge.


Arbejde. Tjo det gør jeg stadig og skal fortsætte med indtil jeg skal afsted. Det er heldigvis det værd.

Så er der under en måned til jeg skal afsted til Irland, stadig urealistisk. Lille mig i Irland. Lille, glade, spændte mig! 

fredag den 12. juli 2013

22 august smutter jeg afsted til gingerland

Aloha!

Så nu har jeg fået min afrejse dato: d. 22 august 2013 kl. 9 eller sådan noget fra Katrup Lufthavn, København. Jeg synes stadig, at det er helt urealistisk, at jeg skal til Irland et helt år, alene... 

Jeg har heldigvis været ude at rejse alene før, da jeg skulle til London og besøge noget familie. Jeg er ikke så bange for at flyve alene, men jeg har dog en frygt: hvad nu hvis min baggage bliver væk? Det er nok også den eneste ting, som ville få mig helt ud i hampen, når jeg skal rejse. I det øjeblik vil jeg nok føle mig, som ham drengen fra alene hjemme, føler i starten: alene. 
Men der er jo en løsning på alt, så det skal nok gå. 
Her i sommerferien arbejder jeg bare.. Det er hårdt, men det er det, der skal til! Men det er god historie om mange år , hvis jeg får børnebørn, fortæller jeg dem om dengang, hvor man skulle arbejde for sagen, "Og nu om dage, får vi jo alt foræret. Men hvis jeg ikke får nogle, siger jeg det bare til nogle tilfældige børn på gaden, sætningen "dengang jeg var barn..." skal bruges! Men heldigvis har jeg de fleste weekender fri til at lave, hvad jeg har lyst til, men dem har jeg booket, allesammen - det bliver bare godt! I denne her weekend skal jeg passe min lille kusine, Astrid! Hun er så sød, og vi skal bare hygge os mega meget!

Nu er det også ved at være 2 uger siden ve sluttede... Men jeg var henne og besøge dem på WOUNDERFUL DAYS(KFUK og KFUM lejr) - det var mega hyggeligt... men også lidt trist, fordi de så ud til at have det mega fedt - og jeg var ikke med:-( Jeg ville godt nok gerne have været med... Nå, men de havde fået et masse oplevelser og de fleste var ved at være brugte. Men lejr er lige som efterskole - bortset fra at man er på efterskolen over en længere periode (og man går i skole).

Men der er under 2 måneder tilbage... underligt... tror ikke at jeg fatter, at jeg skal til Irland(et HELT ÅR) før jeg møder familien, som iøvrigt virker rigtig søde!

Hov så en lille opdatering fra Irland! Jeg så i nyhederne idag, at det nu var lovligt at få abort i Irland - hvis moderen var i livsfare! Det har vakt en masse omtale også i Danmark. Da mange Irere var opstemt, religiøse følelser. http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2013/07/12/031841.htm